KFD i Aliness

  Zapiszcie sobie w kalendarzu, że w każdą niedzielę na stronie polowanienazdrowie.pl znajdziecie solidny zastrzyk wiedzy i pozytywnej energii. Serię artykułów pod tytułem „Polowanie na zdrowie i długowieczność” polecam wszystkim osobom, które chcą udoskonalić swoją rutynę żywieniową, sportową oraz świadomość w myśl postępowania zgodnie z potrzebami ciała, oraz umysłu. Na wstępie poruszę temat trzech filarów zdrowia, które szczegółowo opiszę i doradzę, w jaki sposób je udoskonalać z kolejnych artykułach.

 

 

Pierwszy filar zdrowia – żywienie

 

  Niemal 1/3 przypadków zachorowań na nowotwór, jest związana czynnikiem żywieniowym. Mogą być to problemy z wieloletnim niedożywieniem, nadmiarem kalorii, spożywaniem produktów nasilających stany zapalne oraz promujących różne choroby dietozależne. Dorzuciłbym do tego jeszcze niedobory mikroelementów, niską wartość biologiczną żywności i genetyczne uwarunkowania, które powodują, że pewna żywność szkodzi nam bardziej, niż innym.

 

Zdarza się, że będziemy musieli walczyć o odzyskanie zdrowia, które zostanie nadszarpnięte w wyniku potencjalnie właściwego postępowania żywieniowego. Jestem zdania, że nie ma idealnego modelu odżywiania. Długowieczność może zapewnić zarówno weganizm, jak i dieta oparta o produkty odzwierzęce i mięso. Zanim obrzucicie mnie wyzwiskami i zakończycie czytanie na tym akapicie, dajcie mi szansę na rozwinięcie tej tezy. Wyrzućcie ze swoich myśli powiedzenie „jedzenie z umiarem”. Kluczem do zdrowia nie jest spożywanie wszystkiego, czy ograniczanie się do kilku produktów spożywczych na krzyż. Proporcje oraz wartość jest tym, czym kierowałbym się przy modelowaniu jadłospisu. Pomoże w tym właściwa interpretacja wyników szeregu badań waszego organizmu, w celu wykrycia chorób i określenia aktualnego stanu zdrowia oraz wasz styl życia. Poruszę ten temat szerzej już w kolejnym artykule.

 

Drugi filar zdrowia – ruch

 

  Zwierzęta nie muszą uprawiać sportu, ponieważ w środowisku naturalnym są aktywne tak bardzo, jak jest im to potrzebne. Drapieżniki oraz roślinożercy przemieszczają się w poszukiwaniu pokarmu. Jedzą tyle, ile potrzebują, dlatego zachowują prawidłową wagę. Człowiek od dawna przestał żyć w zgodzie z naturą. Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach w ciągu dnia (mały kontakt z promieniami słonecznymi), praca siedząca lub ciężka praca fizyczna wykonywana często w sposób ryzykowny, to główne grzechy rozwoju naszej rasy. Dlatego to, co nazywamy sportem, jest ważnym filarem regulującym nasze zdrowie.

 

Swoim vlogowym kanałem „Życie na sportowo” chcę pokazać, że trening siłowym, to jeden ze sposobów na regulację tego filara długowieczności. Niestety społeczeństwo odbiera aktywność fizyczną na opak. Sport to zdrowie, tylko wtedy, gdy traktujemy go, jako suplement/dodatek. Niezależnie od tego, czy biegamy, podnosimy ciężary lub gramy w piłkę ze znajomymi, zapewniamy sobie dawkę prozdrowotnego ruchu, z którą łatwo przesadzić. Istnieje cały dział higieny sportowej, do którego zaliczamy przygotowanie organizmu do sportu (potocznie znana jako rozgrzewka), aktywność właściwą, wyciszenie organizmu, odnowę biologiczną oraz pracę nad zdrowiem układu ruchu. Szereg badań pokazuje, że proporcjonalnie umięśnione ciało, które zachowuje niezmienną wagę (+/- 2 kg w ciągu 10 lat) ma duże przełożenie na lepszą jakość życia seniorów. Jednak żeby to osiągnąć, należy zacząć dużo wcześniej. Codzienna gimnastyka (mieszanka ćwiczeń siłowych, koordynacyjnych i wytrzymałościowych) to świetna alternatywa dla tych, którzy nie przepadają za sportami drużynowymi, siłownią i aktywnością na dworze.

 

 

Trzeci filar zdrowia – regeneracja i psychika

 

  Sen i odpoczynek psychiczny mogą zaważyć o skuteczności pozostałych filarów zdrowia. Homeostaza każdego organizmu składa się z tysięcy procesów, które potrzebują energii. Każda komórka ciała pobiera, wydala, rośnie, metabolizuje, dzieli się, sygnalizuje oraz ostatecznie umiera. Sen to główny proces utrzymujący równowagę w komórkach (ich ilości i prawidłowym działaniu). Regeneracja to filar dużo szerszy, w którym znajduje się również wypoczynek aktywny i spokój ducha.

 

Wyniszczający silny stres, jako reakcja na bodziec emocjonalny, jest niepodważalnym czynnikiem osłabiającym układ odpornościowy. Korelacja stresu psychicznego (nie mylić ze stresem na bodziec fizyczny) z układem nerwowym i limfatycznym może powodować nasilenie chorób autoimmunologicznych. Gdybym miał wyjaśnić, dlaczego niektóre osoby mimo chaotycznej diety i niskiej aktywności fizycznej dożywają słusznego wieku w całkiem niezłym zdrowiu, to zrzuciłbym to na niski poziom kortyzolu i znikomy poziom stresu związany z ich stylem życia.

 

 

Zapewne zauważyliście, że nie wymieniłem czynniku "uzależnienia". Palenie papierosów oraz nadużywanie alkoholu z reguły nie wpływają pozytywnie na długość i jakość życia. Truizmy zostawmy sobie na inny czas. Dlatego w kolejnych tekstach będę poruszał mniej oczywiste elementy składowe filarów zdrowia i pokażę kilka koncepcji zachowań, które umożliwią wam realny wpływ na parametry takie jak długość życia i czerpanie z niego satysfakcji nawet będąc seniorem.

 

 

Adrian Dolecki

20 stycznia 2019
POLOWANIE NA ZDROWIE I DŁUGOWIECZNOŚĆ 
cz.1 FILARY

Powrót do artykułów

Copyright © - Polowanie na zdrowie - 2020

Realizacja: Studio Graficzne LBP